Klikk på bildene hvis du
vil se en større utgave.
Bilder fra Viubråtan
'56 Bel Air 2-dørs sedan
Bilder fra Viubråtan

Bilder fra Viubråtan

Bilder fra Viubråtan
'68 Chevy pick up
Bilder fra Viubråtan

Bilder fra Viubråtan
'82 Chevy Silverado
Bilder fra Viubråtan

'57 Chevy Handyman 2-d stv TwoTen
Trond Klevengen kjøpte denne '57’en fordi den er en nesten rustfri California bil med en herlig patina, og dessuten er stasjonsvogner heftig. Planen er at bilen skal være slik den er, men med moderne drivverk slik at det blir den ideèlle ”bruksbil”. (om sommeren i hvert fall).

Her er planen, og delene ligger klare:

  • '94 Camaro LT-1, 300hk. Programmert computer slik at AC, Canister, EGR, luftpumpe til renseanlegg etc. er fjernet slik at feilkoder unngåes.
    Dekk dimensjon og utveksling er også justert slik at giring skjer på riktige tidspunkt.
  • El.kjølevifter
  • Korte coatede headers med 2,5” eksosanlegg
  • 4L60E automat
  • 7,5” bakaksling med diff.brems, 3,42:1 og skivebremser
  • Skivebremser med 2” senkespindler foran
  • 1” senkefjærer foran
  • 2,5” senkefjærer bak
  • Stab.stag
  • Senkeklosser bak, muligens 1 el. 2”
  • 605 servosnekke
  • Tiltratt (med originalt 57 ratt, tenningslås fjernes fra rattstamme)
  • Modifisert elektrisk anlegg med uttak til kjølevifter med mer.
  • Hjul blir 17 eller 18” rallye wheels (med whiteside hvis dette kan skaffes)
  • Div. nye sett med skruer, klips etc. men ikke noe pyntegreier blir nytt.



'56 Bel Air 2-dørs sedan
Tronds '56 har han hatt siden 1982, har vært i molekyler og bygget sammen inne mellom husbygging, andre bilprosjekter osv. Sånt tar litt tid, men etter ”kun” 17 år var den på veien.
Det er også diverse modifiseringer som har blitt gjort etter at bilen kom på veien.
Det stopper nok ikke på en stund heller, ny motor etc. ligger klar. Bilen er bygget i Pro Touring stil med skikkelige kjøreegenskaper og moderne look.

  • 350 cid trimmet etter eldre LT-1 oppsett.
  • El. kjølevifte
  • Korte coatede headers, 2,5” eksosanlegg
  • 6 trinns manuell girkasse, Borg Warner T-56
  • Centerforce sprengsikkert svinghjul (SFI godkjent)
  • 11” Centerforce clutch/ hydraulisk clutch
  • 12 bolted bakaksel fra 66 Chevelle, 3,90:1, diff.brems og 12” Baer
    skivebremser
  • 13” Baer skivebremser foran, Corvette ZR-1 Calipere, 2” senkespindler
  • Corvette 1 1/8” hovedpumpe, 9” booster
  • Stab.stag foran og bak, 7/8”
  • Panhardstag bakaksel
  • Koni justerbare dempere
  • 1” senkefjærer foran
  • 10 cm. senkeklosser bak
  • Opel Monza servosnekke
  • Tiltrattstamme, fjernet tenningslåsen (bruker originale i dashbordet)
  • Recaro fremstoler
  • 8 og 10” x 18” Budnik Famosa Fat Lip
  • 235/40-18 og 255/45-18
  • Budnik Indy aluminiums ratt med sort skinn
  • 7 stk AutoMeter Ultra Light Pro Comp instrumenter i selvlaget alu.panel

Liggende for oppgradering:

  • ZZ 502 cid/ 8,2 liter 502 hk- 567ft.p./ 771 Nm
  • Accel Street Ram Fuel Injection, programerbar med laptop. Gir bl.a. bedre
    dreiemoment og effekt ved lavere turtall.
  • Coatede lange headers for maks bakkeklaring (kan senke 4”med disse)
  • March alu.reimhjul/ braketter, pulverlakkert med klarlakk
  • Clutch for mont. av 6 trinns kassa blir bestilt etter hvert
    (Mcleod 2 skivet for inntil 900 hk.)
  • Traction bars
  • 2,5” senkefjærer bak, må justere på senkeklosser da
  • Stab.stag foran 1 1/8”


'68 Chevy pick up
Pick up’en er kjøpt i relativt bra stand, men trengte en del småfiks. Det er meningen at denne skal fungere som firmabil og da må det litt oppgraderinger til for at dette skal fungere hele året. Det er derfor meningen å montere følgende:

  • 94 Caprice 4,3 liter V8 på 200hk. Komplette med alle aggregater.
    Programmert Computer til å stemme med utv., dekkdim.
  • Fjernet A/C, renseanlegg etc.
  • 4L60E automat
  • Skivebremsekit foran med 2,5” droppspindler
  • 1” senkefjærer foran
  • 4” senkefjærer bak
  • 605 Servosnekke
  • Moderne 2 krets hovedpumpe, bremseforsterker, rattstamme, ledningsnett med mer er allerede montert fra nyere Van.
  • Nye lykter, kromlister, varmeapparatregister med mer er byttet slik at bilen er hel og fin.
  • Nye støtfangere etc. blir vel bestilt senere en gang.


'82 Chevy Silverado Pick Up
Følgende utstyr/ oppgraderinger er på bilen:

  • 5,7 liter Vortec bensinmotor, 255hk- 315 ft.lbs/ 428Nm
    komplett med alle aggregater, luftfilterboks osv.
  • 4L60E automat
  • Cruise control
  • Aircondition med 134a-gass, og varmeapperatet
  • Instrumentene og betjeningspanelene til lys, varme og A/C
  • Ledningsnettet i dashbordet og i motorrommet
  • Radiatorene til kjølevann med innebygde oljekjølere til motor og automaten
  • Ekstra original oljekjøler til automaten
  • Alle slanger og rør til motor/ gir/ bensinsystemet/ A/C/ varmeapp. etc.
  • Hovedbremsepumpe og forsterker
  • Fremre del av eksosanlegget med katalysatorer

Disse delene kommer fra 1997 modell Chevrolet Tahoe.

Andre modifikasjoner:

  • Komplett 1990 Blazer front med ledningsnett
  • AC dyser i dashbordet fra Audi TT
  • Mickey Thompson felger, 8 + 10” x 16”
  • 285/75-16 BF Goodrich All Terrain
  • Kjettinger til baklemmen i rustfritt stål
  • Bøyler som holder lemmen oppe, modifisert fra Nissan Navara
  • Skipsgulv i planen, oljet Eik,
  • Største AC Delco batteriet
  • Lakkert i deler, Atlantis blå. Lakkerte dørhandtak
  • Tectylert hele bilen, også i tak, dører etc.
  • Spylerdyser montert på pusserarmene
  • Alle lister rundt ruter, vindusviskerarmer, låsesylindre etc. er sorte som på
    nyere GM.
  • Hendler til blinklys, tiltratt osv + tenningslåsen er sorte som på nyere GM
  • Gummilister, børstede lister bak på hytta + masse smådetaljer er nye originale GM-deler.
  • Nye lykter foran og bak
  • Nye låsesylindre, tenningslås, dimlysbryter etc.
  • Tiltratt med 4 eket sportsratt
  • Grønne vinduer, tofarget frontrute, sort bakvindu
  • Radio- C/D spiller, antenne i frontruta
  • Stigbøyler/ kanalbeskyttere med aluminiums plater inne i disse for å hindre
    steinsprut, samt skvettlapper
  • Tilhengerfeste.
  • Overhalt aksler, bremser, forstilling etc.

Den er også presentert under ”referanser”