Dette er min egen pick up som samboeren drar hesten sin med. Poenget med å ”lage” denne bilen var å få en bra bil for en rimelig penge, men det skar seg glatt etter hvert som prosjektet gikk fremover. Det begynte med en sliten, kjørbar bil med 6,2l dieselmotor og Th700 automat. Bilen ble rep. for bruk, men dette var for dårlig å bruke, så planene ble raskt endret til nyere motor og girkasse. Da skled alt ut fordi jeg kunne jo ikke putte en dyr ny motor i en sliten bil, og full restaurering var i gang!
Bilen ble pukket ned og slipt/ sandblåst til stålet, ny front fra 1990 modell Blazer ble handlet inn, samt nye originale GM deler som alle gummilister, klips, skruer dørlåser, tenningslås, dimlysbryter, børstede lister under bakvindu, lykter osv. Listen er nesten uendelig lang.
Motorvalget ble 1997 Chevrolet Tahoe med 37 000 km på telleren, med 5,7l Vortec motor på 255hk. Med på det lasset fulgte også 4L60E girkasse, varmeapperat/ aircondition (134a), instrumenter, brytere for varme/ a/c, lys etc. radiatorer til motorkjøling/ motorolje/ girkasse, med ekstra kjøler originalt og A/C kjøler samt alle slanger og rør, hele ledningsnettet i motorrommet og i dashbordet med sikringer, releèr osv, cruise controll, gasswirer, luftfilterboks, eksosanlegg, osv. osv.
At ombygningen ble omfattende skjønner du vel etter hvert, hele høyre siden av torpedoveggen ble bygget om pga. A/C og varmeapperatet, nye dreneringskanaler måtte lages fra luftinntaket, varmeapperatet ble bygget om og det ble montert luftfilter på inntaket. Nye kanaler måtte også lages og dysene i dashbordet er tatt fra Audi TT. Selv innerskjermen måtte modifiseres.
Instrumentene og bryterene er også tilpasset i dashbordet og laget nye plater rundt disse som er lakkert i bilens farge, samt nytt glass til instr.
Omfattende ombygging trengtes også pga. hovedbremsepumpen og forsterkeren ble tatt fra tahoe,en, torpedoveggen og hele ”vuggen” til pedalsettet samt pedalen måtte bygges om.
Fordelingskassen til nyere C/K biler har fremre mellomakselen på andre siden enn det disse gamle har, så originale fordelingskasse måtte brukes. Mye jobb bare å finne ut om dette passet og jeg måtte også bygge om kassen fra drev til elektrisk speedometersignal (imulsgiver).
Eksosanlegget ble splittet opp og brukt t.o.m. katalysatorene, Apple Racing potter og nytt 2,5” anlegg er brukt bak katalysatorene.
Vindus spyleren er bygd om til spyler -slanger og -dyser montert på viskerarmene slik at de spyler over hele ruten når viskeren går, slik som originalt på nyere GM biler.
Alle markeringslysene er koblet som originalt, samt parklys og nærlys i alle 4 hovedlampene. Ryggelysene bak er koblet som blinklys med oransje pærer.
Releèr er koblet på hovedlysene, med bryter for de ekstra 2 nærlysene.
285/75-16 BF Goodrich All Terrain med 8” og 10”-16 Mickey Thompson felger ble montert, men disse kaster opp så mye stein på kanaler og bakskjermer at kanalbøyler med aluminiums plater inni måtte monteres, samt skvettlapper for å stoppe lakkskader.
Bilen er ellers forsøkt holdt i en ren/ clean stil uten for mye ”dill-dall”. Synes den kler dette godt. Veltebøyler etc. ble tatt av bilen under restaureringen.
I planen så ble ei hel teakplate lagt nedi, i stedet for staver som originalt.
Bilen ble lakkert i Atlantis blå-grønn metalikk, samt dørhandtak, div. interiørdeler med mer. Så ble det full Tectyl behandling inkl. i mellom takplatene, takstolper, i dører, kanaler etc. Alle deler/ skruer osv. er innsatt med enten Tectyl eller kitt som ikke tørker under all montering av bilen.
Bilen vurderes solgt rett og slett fordi den ble for fin (!) til å brukes som ren bruksbil. Dette er en bil som bør brukes som hobbybil/ bruksbil for den som ikke kjører for mye. Den har rundet 40 000 km i januar 2003 og er som å kjøre en ny bil. Dette er en bil for de som liker gammelt klassisk utsende, men med ny teknikk og driftsikkerhet. Bilen er påkostet et sted mellom 100- og 150 000, samt 3 års arbeid på fritiden, så prisen må vel ligge på ca. 200 000kr.
Kanskje mye for en gammel bil i.f.h. en nyere Tahoe, men du må ha sansen for denne type bil og samtidig verdsette en bil som det ikke finnes maken til.
Dessuten er det like greit å reparere bilen senere som en ny bil, alle funksjoner, alle koblinger osv. er som originale på Tahoen, og Diagnoseverktøy kan kobles rett på og feilsøke som om det er en 97 Tahoe. Ikke alle biler er slik etter en ombygning!
|